FORSTA JOBBDAGEN UTANFOR CENTRET

Kara lasare, vi ar ju ocksa har i mexiko for att jobba, sa detta inlagg fokuserar pa min forsta jobbtur utanfor centret.

Igar for jag, en sjukgymnast och en annan sorts terapeut ivag till samhallet Candelaria for att besoka lite larare i olika skolor. Rebe, terapeuten som jag akte med jobbar namligen var 15e dag med nagra av dessa skolungar. De kommer till Piña Palmeras bybesok i candelaria och jobbar varje gang lite med Rebe och for att hon ska kunna jobba battre med dessa ungar, som har inlarnings- och koncentrationssvarighter, behovde hon prata med lararna for att se hur de jobbar.

Detta var intresant men for mig valdigt abstrakt eftersom att jag aldrig traffat ungarna och annu inte jobbat med Piña i Candelaria. Sa pa min lista av vad jag vill gora snart ar att aka dit for att fortsatta folja detta arbete.

Sa har uppfattade jag Candelaria och skolorna

Bilfarden dit tog ca 1,5 timme och var otroooooligt sovande. Det ar namligen sa att vagarna ar sa kurviga att man nastan moter sig sjalv igen och detta i mer an en timmes fard fungerar for mig som ett somnpiller - ocksa lite aksjuk hinner jag bli.

Skolorna (lag- och mellanstadie) ar valdigt sma och det finns ungefar en i varje by/del av Candelaria. Hur undervisningen ar hann jag inte uppfatta forstass men dom ar typ 100 ungar pa en larare och det var ett javla stahej och sen drog jag mina egna slutsatser och fragade lite mer vetandes manniskor.

Candelaria ar belaget i bergen och har en otrolig vaxtlighet. Folket lever valdigt enkelt och manga pratar ocksa inhemska sprak, alltsa andra an spanska. Vi hann ocksa med ett hembesok for att paminna en familj om att aterkomma till Piñas besok i Candelaria. Det ar valdigt intressant att se hur folk bor.

- DOCK fotade jag med en annans kamera och har annu inte tillgang till bilderna.
Nu ska vi till Mazunte dar det ar nagot slags jippo. Hors snart igen.

Kommentarer
Postat av: faster marita

Hanna !

Vad bra du skriver och berättar - det har jag tänkt varje gång jag läst dina inlägg - nu skriver jag det till dig. Kram

2010-01-17 @ 18:52:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0