ATT FORHANDLA MED TAXICHAUFFORER

Kara lasare, blir ibland att jag aker ganska mycket taxi. Framsta anledning ar for att ta mig till Puerto Angel och dyka. Har finns det ett smart kollektivsystem dar man klammer in tre personer i baksatet och tva dar fram och sen aker valdigt billigt vart man nu ska nagonstans. OM det finns tllrackligt med folk forstas (har lagger jag dock in en liten tveksamhet for jag vet inte om det kanske for lokalbefolkningen alltid finns kollektivtaxi...) och grejen ar att nar jag ska aka sa finns det aldrig folk.

Sa har brukar diskussionerna lata

- Taxi? fragar taxichaufforen
- Ja tack, till puerto angel, kollektivo svarar jag
- Det finns inte folk for det just nu svarar taxichaufforen
- Okej men hur mycket ska du ha for att kora mig? Fragar jag som ofta har relativt brottom till dykningen
- 70 pesos svarar dom (okej, priserna brukar variera lite)
- Skojar du med mig, med kollektivo kostar det 7 pesos? sager jag lite trott pa den kommande forhandlingen
- Ja men nu finns det inge folk (eller sa ar det sent pa kvallen och da ar det ju forstas dyrare) sager taxichaufforen och tanker sakert utlanning som latt betalar
- Nej du far 35 vilket ar summan pa 7 pesos x 5 personer eller sa betalar jag 15 och sa far du ta upp folk pa vagen men finns de inga langs vagen sa betalar jag inte mer an 15.  (den har forhandlingen var det faktiskt en taxichauffor som foreslog forsta gangen)

Sen om det slutar med att jag betalar 50 eller mer pa kvallen eller 7 pesos eller 35 pa dagen beror pa humor och taxichauffor och tur med forhandling. Trottsamt ar det iaf

Men det blir jobbigare...

Pa vagen hem fran Puerto Angel vill inte taxichaufforerna kora hela vagen till Zipolite utan kor fram och tillbaka till ett Universitet som ligger pa vagen... Ska jag ta mig till Zipolite hela vagen med taxi blir det till att betala mer eller diskutera...  OM det ens finns en taxibil med ledig plats for hemresan efter dykningen brukar matcha in med tiden da alla slutar plugget eller jobbet. (sjalvklart finns det men det kan bli till att vanta ett tag)

SA, har ni fatt lite info om vardgassysselsattningar
jag alskar det


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0